Dintre toate tipurile de afaceri, cea a unui magazin alimentar poate fi o idee foarte bună, mai ales că poate fi adaptat în funcție de parametri precum mărime, cerere și varietate de produse. Un alt avantaj al său este posibilitatea de scalare atunci când profitul și previziunile permit acest lucru.
Dacă te tentează deschiderea unui magazin alimentar și te gândești la ce îți trebuie pentru a lansa o afacere de succes, în primul rând ai nevoie de un plan bine pus la punct, un loc cu vizibilitate destul de bună, de dotarea acestuia cu echipamente adaptate produselor pe care le vei vinde și, bineînțeles, aprovizionarea sa plecând de la cerințele potențialilor clienți.
Există o mulțime de idei de la care poți pleca pentru deschiderea și amenajarea unui magazin alimentar, planul de afaceri fiind cel care te va ajuta să organizezi lansarea pe etape. Mai jos, poți descoperi care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru un astfel de business.
1. Amenajarea unui magazin alimentar și ce presupune aceasta
Atunci când plănuiești să deschizi un magazin alimentar trebuie să ai în vedere mai multe aspecte care trebuie organizate pe etape. Astfel, de la înființarea firmei, care acum este destul de ușor de realizat, până la găsirea unui loc atrăgător pentru viitorii clienți și obținerea tuturor autorizațiilor necesare care îți vor permite aprovizionarea cu diverse produse, iată doar câțiva din pașii de urmat. Legat de acest ultim punct, vei avea nevoie și de echipamentele adecvate pentru păstrarea și servirea bunurilor scoase la vânzare.
O amenajare completă a unui magazin alimentar pleacă de la un plan de afaceri bine pus la punct, care acoperă toate nevoile acestuia. Astfel, magazinul își va putea desfășura activitățile cu ușurință și va respecta nevoile clienților, etapă care va duce la generarea de profit.
Ce presupune mai precis deschiderea unui magazin alimentar? Iată câteva dintre ideile de organizare de care te poți folosi:
- crearea unui plan de afaceri solid și realist;
- stabilirea tipului de societate potrivit mărimii viitoarei tale firme;
- găsirea unui loc în care să ridici construcția în care va funcționa magazinul sau să închiriezi un spațiu care există deja;
- delimitarea zonelor și a raioanelor pe care vor fi așezate produsele;
- stabilirea avizelor și autorizațiilor care trebuie obținute;
- alegerea echipamentelor profesionale pentru a asigura funcționarea corectă a afacerii.
Toate aceste etape, precum și altele trebuie să se regăsească în planul de afaceri al magazinului, el fiind principalul punct de plecare în lansare.
2. Planul de afacere pentru un magazin alimentar
Un plan de afacere, indiferent de domeniul pentru care este realizat, trebuie să acopere mai multe puncte și trebuie să îndeplinească două scopuri majore:
- să determine necesarul din punct de vedere al costurilor pentru deschiderea afacerii respective;
- să ofere predictibilitate pe termen scurt, mediu sau lung în ceea ce privește profitabilitatea.
Cele două condiții depind una de cealaltă, astfel că deschiderea unui magazin alimentar se bazează pe foarte multe caracteristici, dintre care le poți alege pe cele mai importante pentru afacerea ta. În primul, trebuie să stabilești dacă aceasta va opera în mediul urban sau rural. În funcție de acest aspect, poți avea sau nu nevoie de un studiu de piață, el fiind recomandat în primul caz, unde o asemenea afacere are competitori direcți printre supermarketuri și hipermarketuri.
Ce trebuie să conțină planul de afacere pentru un magazin situat în mediul urban? Iată câteva dintre cele mai importante aspecte de avut în vedere:
- locul în care va fi amplasat și numărul aproximativ de clienți pe care îi va deservi;
- tipul de magazin alimentar, care poate fi simplu, vânzând doar produse alimentare, sau mixt, care să pună la dispoziție o gamă variată de bunuri alimentare și non-alimentare;
- dacă va avea concurență directă de la alte magazine;
- stabilirea costurilor pentru deschiderea magazinului, care sunt alcătuite din mai multe elemente;
- dacă vei avea nevoie de finanțare sau nu pentru deschiderea sa;
- dacă dorești extinderea în viitor, plecând de la previziunile planului de afaceri.
La polul opus, deschiderea unui magazin alimentar în mediul rural este mai previzibilă, concurența fiind mai mică. De asemenea, acesta este mai ușor de adaptat cerințelor unei piețe mai mici. În acest caz, unul dintre cele mai importante criterii de care va trebui să ții cont este numărul de clienți pe care îl va avea afacerea, acesta putând fi mai mare decât al uneia de cartier, de exemplu.
Avantajul unui magazin alimentar constă în faptul ca reprezintă o alternativă bună la supermarketuri prin proximitatea față de clienți, programul flexibil, precum și prin posibilitatea de selectare a unor producători locali pentru anumite produse, precum fructele și legumele de sezon, având în vedere mărimea redusă și nevoia de o cantitate mai mică a acestora.
Dar ce presupune mai exact amenajarea unui magazin alimentar? Primul pas constă în identificarea tuturor datelor care vor asigura un început de succes al afacerii, urmat de înființarea tipului de societate potrivit și dotarea acestuia cu echipamentele necesare.
3. Deschiderea unui magazin alimentar – etape de urmat
La fel ca orice alt tip de business, un magazin alimentar se bazează pe un plan de afaceri bine pus la punct. Pentru a-l crea, fie poți apela la specialiști, fie îl poți concepe în regim propriu, dacă ai cunoștințe economice.
După ce ai realizat planul de afacere al magazinului, poți trece la etapele de execuție ale acestuia, care vor începe cu identificarea locului potrivit pentru amplasarea sa. Din acest punct de vedere ai două posibilități:
- fie să cumperi terenul vizat pe care să construiești sau un teren care are deja o construcție pe el;
- fie să închiriezi/concesionezi terenul care poate avea deja spațiul necesar construit și pe care doar să-l amenajezi și să-l dotezi corespunzător.
Spațiul și unul dintre cele mai importante costuri ale deschiderii unui magazin alimentar. După ce ai stabilit acest aspect foarte important, poți merge mai departe cu înființarea firmei și obținerea autorizațiilor necesare pentru demararea activității comerciale.
3.1. Actele necesare pentru deschiderea unui magazin alimentar
Deschiderea unui magazin alimentar este formată din două părți: prima, cea legală în care se pregătesc toate actele necesare, a doua, cea în care se amenajează spațiul spre a fi dat în funcțiune.
În conformitate cu planul de afacere al magazinului alimentar, mai întâi trebuie înființată firma, societatea cu răspundere limitată sau SRL-ul fiind una dintre cele mai utilizate entități. Aceasta putând fi înregistrată în doar câteva zile, fiind nevoie de un număr minim de acte. O parte importantă în lansarea unei astfel de afaceri este selectarea corectă a codului CAEN, pentru astfel de vânzări fiind disponibile codurile din clasa 471:
- codul 4719 – Comerț cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse nealimentare;
- codul 4711 – Comerț cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi și tutun.
Odată înființată societatea, trebuie obținute mai multe acorduri și autorizații de funcționare, printre care:
- Autorizația de funcționare care va fi emisă de primărie;
- Autorizația de mediu care se obține de la Agenția pentru Protecția Mediului din județul respectiv;
- Autorizația sanitar-veterinară care se obține de la instituția abilitată în acest sens;
- Certificatul constatator prin care se autorizează activitățile prevăzute de codul/codurile CAEN obținute;
- Autorizațiile pentru protecția muncii și de protecție și siguranță la incendii;
- Conform Legii nr. 333/2003 și H.G. 301/2012, pentru persoanele juridice este nevoie și de o Analiză de risc la securitatea fizică.
Alte acte necesare pentru deschiderea magazinului alimentar mai sunt contractul pentru preluarea deșeurilor care trebuie încheiat cu o firmă de salubrizare și unul de deratizare care trebuie semnat cu o societate acreditată.
Odată aceste aspecte rezolvate, poți trece la amenajarea magazinului alimentar.
3.2. Idei de amenajare a unui magazin alimentar
Pentru deschiderea unui magazin alimentar te poți inspira din mai multe idei, însă acestea trebuie corelate cu prevederile legale în domeniu, care presupun amenajarea următoarelor încăperi:
- spațiul pentru vânzarea produselor, care va ocupa cea mai mare suprafață;
- depozitul pentru păstrarea alimentelor;
- spațiul pentru ambalaje;
- un grup sanitar și un vestiar pentru personal.
Având în vedere că un magazin alimentar poate vinde atât marfă care nu necesită păstrarea la rece, cât și produse precum carne, preparate din carne și lactate, acestea trebuie să fie dispuse pe raioane separate.
Iată câteva idei de amenajare a unui magazin alimentar astfel încât să transformi spațiul disponibil într-unul funcțional:
- Asigură-te că respecți distanța impusă de lege între raioane;
- Amenajează raioane separate pentru produsele de panificație;
- Pentru vânzarea de carne crudă, trebuie să ai un spațiu dedicat în care aceasta se tranșează și se vinde;
- Ouăle trebuie ambalate corect și puse la vânzare în spații separate, precum o vitrină frigorifică orizontală, cu sau fără geam, din care clienții se pot servi singuri.
Pe lângă partea practică, amenajarea poate include și o componentă estetică și funcțională, astfel:
- Semnalizează fiecare raion în parte cu ajutorul unor panouri, astfel încât să ușurezi accesul clienților;
- Poți folosi tapet cu tematica raioanelor;
- Poți crea un mediu plăcut cu ajutorul muzicii ambientale;
- Poți crea fluxuri separate de intrare și ieșire din magazin.
În afară de cele menționate mai sus, probabil că cele mai importante costuri pentru deschiderea magazinului alimentar vor fi generate de echipamentele necesare și opționale cu care îl vei dota.
3.3. Amenajarea unui magazin alimentar și echiparea sa
Planul de afaceri al magazinului alimentar trebuie să conțină o listă a tuturor echipamentelor de care vei avea nevoie pentru păstrarea mărfurilor atât în spațiul de depozitare, cât și în cel de vânzare. Printre acestea se vor regăsi următoarele:
- mobilierul special creat pentru magazine;
- cel puțin o casă de marcat, însă poți opta pentru mai multe, în funcție de mărimea magazinului, precum și a unui cântar care să fie amplasat în zona casei;
- pentru spațiul de depozitare, vei avea nevoie de rafturi metalice pentru organizarea și păstrarea mărfurilor perisabile;
- lădițele din lemn și lăzile frigorifice pentru păstrarea produselor precum fructele și legumele, respectiv a celor care trebuie refrigerate.
Dacă vei vinde carne, băuturi sau alte produse care sunt păstrare la rece, rafturile frigorifice sunt una dintre cele mai ergonomice soluții de depozitare, permițând autoservirea. Pentru raionul de mezeluri, feliatorul este unul dintre echipamentele care vor ușura munca angajaților.
În amenajarea magazinului alimentar te poți inspira din ideile supermarketurilor în ceea ce privește echipamentele utilizate, astfel că îți mai pot fi de folos dulapul frigorific sau insula frigorifică, în funcție de spațiul disponibil.
Pentru raionul de panificație, mașina de feliat pâine poate fi un accesoriu opțional util pentru clienți. Dacă integrezi și o carmangerie, pentru aceasta vei avea nevoie de echipamente specifice care să fie operate de personal instruit, în funcție de serviciile pe care le oferi.
Multe dintre echipamentele de mai sus sunt opționale, așadar, este recomandat să le ai în vedere și să le incluzi în costurile de deschidere ale magazinului alimentar încă de la început. Într-un magazin alimentar poți vinde destul de multe produse, începând de la cele de bază și până la unele de specialitate.
În afara spațiului de vânzare, este recomandat să ai și un birou pentru buna administrare a afacerii, care trebuie dotat cu un computer, un sistem de gestiune a stocurilor, unul de contabilitate, în cazul în care te vei ocupa de această latură a afacerii tale fără ajutorul unui contabil.
În concluzie, amenajarea unui magazin alimentar trebuie să pornească de la un plan de afaceri bine pus la punct și adaptat pieței căreia i se adresează, care poate fi urbană sau rurală, și care să cuprindă toate etapele de lansare a acestuia, începând cu înființarea firmei și până la echiparea spațiului cu toate dotările necesare și opționale. De asemenea, trebuie obținute toate actele care permit intrarea în legalitate a firmei. Pe lângă aceste aspecte practice, poți avea în vedere și unele estetice și funcționale care să fie atrăgătoare pentru clienți și să le ofere o experiență plăcută la fiecare interacțiune.
Sursa foto: Unsplash.com