Noii antreprenori caută idei ușor de implementat și cu șanse mari de succes pentru a pătrunde în lumea afacerilor. Motivul este dat de concurența acerbă din afacerile clasice. Pentru evitarea unei astfel de situații, specialiștii recomandă ca la debutul activității în business să fie aleasă o afacere în care concurența este minimă, iar șansele de succes sunt majore. În ultimii ani, un trend din ce în ce mai actual a fost înființarea unor afaceri de tip spălătorie-curățătorie de haine. Deși acest gen de afacere este prezent de multă vreme în spațiul românesc, evoluția tehnologiei și modificarea comportamentului consumatorilor a făcut ca varianta să fie extrem de actuală.
În articolul de mai jos, antreprenorii începători pot găsi informații utile, care să-i ajute să înființeze o spălătorie / curățătorie de haine prin realizarea unui plan de afaceri eficient și prin întemeierea unei firme în forma juridică potrivită. De asemenea, aceștia vor putea afla ce tipuri de spălătorii se pot dezvolta și care sunt echipamentele și consumabilele necesare pentru bunul mers al activității.
1. Organizarea unei afaceri de tip spălătorie haine
În mod tradițional, românii își spală acasă îmbrăcămintea și alte textile. Totuși, odată cu dezvoltarea și modernizarea economiei, tot mai multe persoane au timpul foarte ocupat și nu mai pot să facă acest lucru. În schimb, aleg să beneficieze de serviciile unor spălătorii moderne, dotate cu echipamente de calitate superioară, care folosesc consumabile de tip premium.
Un alt motiv pentru a apela la serviciile unei spălătorii este dat de eficiența curățării, ce poate fi obținută cu ajutorul echipamentelor profesionale și a acționării acestora de către persoane calificate, ce știu cu precizie cum se scoate orice pată și cum se întreține orice material pentru a nu fi afectat în timp.
1.1. Planul de afaceri și actele necesare pentru deschiderea unei spălătorii de haine
În unele cazuri, în special când întreprinzătorii sunt începători și nu au experiență în domeniu, se începe organizarea efectivă a afacerii fără a trece prin etapele de planificare și organizare. Această variantă este greșită, dovadă fiind că multe dintre afacerile care încep în acest mod nu ajung să-și deschidă porțile din diferite motive, cum ar fi lipsa unui buget suficient sau dau faliment la scurt timp după debut.
Primul pas obligatoriu de executat este realizarea unui plan de afaceri care să cuprindă informații utile pentru organizarea viitoare a întreprinderii. Pentru realizarea acestui document se poate apela la modelele disponibile în spațiul online sau la servicii de consultanță din partea firmelor specializate în acest domeniu. Printre punctele obligatorii, ce trebuie să se regăsească într-un plan se numără:
- Prezentarea concisă a afacerii legată de obiective, servicii și publicul căruia i se adresează;
- Prezentarea serviciilor oferite, punându-se accent pe acele elemente care oferă avantaje față de competiție;
- Analiza pieței ce surprinde tendințele în legătură cu afacerea de tip spălătorie, nivelul concurenței, precum și oportunitățile și amenințările din această zonă;
- Opțiunile de marketing ce permit atragerea și reținerea clienților (publicitate, marketing online, folosirea platformelor de socializare etc.);
- Descrierea structurii organizaționale, începând cu managementul și terminând cu fiecare membru al echipei, specificându-se rolurile și responsabilitățile tuturor;
- Planul operațional se referă la modul efectiv în care va funcționa afacerea (tot demersul de la primirea hainelor și până la returnarea către clienți);
- Necesarul de echipamente și consumabile (dacă este posibil se precizează care ar fi potențialii furnizori și costurile asociate);
- Planul financiar surprinde bugetul de pornire necesar și previziunile de venituri și cheltuieli din perioada următoare deschiderii afacerii. Tot aici se precizează sursele de finanțare și modalitatea de obținere a banilor;
- Planul de dezvoltare prin deschiderea de noi puncte de lucru sau oferirea unor servicii noi;
- Evaluarea punctelor tari, slabe, a oportunităților și amenințărilor (analiza SWOT).
Un plan de afaceri astfel structurat are rol deosebit în atingerea succesului, fiind în același timp un ghid al pașilor ce trebuie să urmeze, dar și un instrument cu ajutorul căruia se pot obține finanțări de la instituțiile de credit sau cu ajutorul fondurilor nerambursabile.
1.2. Înființarea firmei pentru spălătoria de haine
Legislația statului român a fost modificată în ultimii ani pentru a ușura înființarea firmelor, în special dacă este vorba despre cele destinate debutului în lumea afacerilor. Ca formă juridică recomandată, soluția optimă este reprezentată de înființarea unui SRL ce îndeplinește toate criteriile pentru o astfel de afacere.
Documentul de bază ce trebuie să fie obținut după înființarea firmei este reprezentat de certificatul de înmatriculare a societății, ce funcționează pe baza codului CAEN 9601 (spălare și curățare uscată a articolelor textile și a produselor din blană). Obținerea acestui document este condiționată de prezența unor documente:
- Rezervarea denumirii societății la ONRC;
- Dovada actului de spațiu în care va fi organizată afacerea;
- Declarațiile pe propria răspundere ale proprietarului și administratorilor, dacă aceștia există, însoțite de cazierele fiscale;
- Specimenele de semnătură ale persoanelor îndreptățite;
- Dovada existenței capitalului social;
- Actul constitutiv al societății.
2. Amenajarea unei spălătorii de haine
După îndeplinirea etapelor premergătoare de înființare a firmei și de planificare a activităților, trebuie să se asigure prezența unui buget care să fie adecvat pentru amenajarea corespunzătoare a spălătoriei. Întreprinzătorii trebuie să știe că fondurile necesare sunt destul de însemnate, deoarece echipamentele trebuie să fie de calitate superioară, profesionale, iar spațiul să aibă o suprafață suficientă pentru a permite desfășurarea eficientă a tuturor activităților.
2.1. Tipuri de spălătorii de haine
Întreprinzătorii pot alege tipul de spălătorie ce îl vor organiza în funcție de bugetul disponibil, acesta trebuind să pornească de la câteva zeci de mii de euro în cazul unor curățătorii ecologice, destinate populației până la aproximativ 100000 de euro, în cazul în care este înființată o spălătorie chimică, ce se adresează persoanelor juridice (spitale, hoteluri, cămine de bătrâni etc.).
Dintre tipurile de spălătorii disponibile trei sunt mai ușor de realizat și cu șanse mari de succes în România:
- Spălătoria de tip self service, cunoscută și sub numele de laundromat. În acest caz investiția este mai ușor de suportat, spațiul necesar fiind de aproximativ 50 de metri pătrați, iar echipamentele prezente sunt minime (mașini de spălat și uscat automate);
- Spălătoriile dedicate publicului. Acestea trebuie plasate în zone cu vad comercial, ca de exemplu în interiorul unui mall, unde fluxul de persoane este important. În acest caz, spațiul de care va fi nevoie este mai mare, de aproximativ 70 metri pătrați, pentru a permite instalarea unor echipamente suplimentare;
- Spălătoria chimică destinate persoanelor juridice. Investiția este apreciabilă, însă și încasările sunt pe măsură. Firmele de acest tip trebuie să fie plasate în spații apreciabile ca suprafață și dotate cu locuri de parcare și zone de acces pentru mașinile de mari dimensiuni.
2.2. Echipamente pentru dotarea unei spălătorii de haine
casnice. În primul rând, este vorba despre capacitatea acestora în ceea ce privește cantitatea de rufe ce pot fi spălate la un singur ciclu. De exemplu, o mașină casnică poate spăla aproximativ șase kilograme de rufe la o spălare, pe când mașinile profesionale de spălat rufe pot ajunge până la capacități de 45 kg pentru rufele obișnuite și chiar până la 120 kg pentru nevoi de tip industrial.
În al doilea rând, echipamentele profesionale oferă mai multe opțiuni decât cele casnice în ceea ce privește operațiunile ce pot fi executate. Recomandarea specialiștilor este să se opteze pentru echipamente profesionale pentru spălătorii de rufe de calitate superioară, ce pot funcționa neîntrerupt un număr însemnat de ani:
- mașini de spălat rufe;
- uscătoare de rufe profesionale;
- calandre de călcat;
- mașini de scos pete cu vacuum;
- sisteme de dozare a detergentului;
- masă pentru călcat;
- mobilier pentru depozitare;
- cărucioare pentru transport;
- mașini de ambalat.
2.3. Consumabile recomandate pentru o spălătorie de haine
Succesul unei spălătorii depinde, în aceeași măsură, nu doar de prezența unor echipamente profesionale, ci și de utilizarea unor consumabile de tip premium, speciale pentru folosirea industrială. Acestea sunt superioare variantelor casnice prin capacitatea de scoatere a petelor, de împrospătare a materialelor și de protejare a structurii lor.
Patronii unor afaceri de acest gen trebuie să se asigure că au acces la astfel de variante, fiind recomandată procurarea unei game complete de la același producător pentru a nu apărea situații nedorite, în care un produs să fie incompatibil cu altul.De asemenea, aceștia trebuie să știe că în zona consumabilelor nu se situează doar detergenții, ci există și alte materiale ce au utilitate în desfășurarea afacerii:
- Detergenții și substanțele chimice de curățare sunt principalele tipuri de consumabile ce trebuie să existe într-o spălătorie. Se va avea siguranța că stocurile sunt suficiente pentru a nu apărea situații în care clienții nu vor fi serviți la tip din această cauză;
- Balsamul de rufe are rolul de a oferi miros plăcut rufelor spălate și moliciune hainelor (detergentul și balsamul trebuie să fie din aceeași gamă pentru a nu apărea un amestec de mirosuri ce ar putea fi deranjante;
- Dezinfectanții sunt utilizați pentru distrugerea germenilor, atât în ceea ce privește hainele spălate, cât și a spațiului în care se desfășoară activitatea;
- Înălbitorii sunt subtanțe chimice diverse, ce sunt utilizate în cazul spălării textilelor de culoare albă și au rolul de a readuce culoarea strălucitoare de la început;
- Materialele pentru ambalare sub forma huselor sau a pungilor în care vor fi plasate produsele spălate pentru a fi predate clienților în stare perfectă;
- Echipamente de protecție pentru personal și pentru mașini (mănuși, halate, huse, ochelari);
- Echipamente de unică folosință, ca de exemplu perii și bureți ce se folosesc o singură dată pe o pată pentru a nu transmite mizeria către altă suprafață.
3. Sfaturi utile pentru dezvoltarea unei afaceri de tip spălătorie de haine
Afacerile de tip spălătorie au un potențial de dezvoltare satisfăcător având în vedere dorința din ce în ce mai prezentă la români de a-și spăla și întreține hainele scumpe într-un mod profesional. Succesul este posibil, însă nu este garantat. În special, noii antreprenori putând face unele greșeli încă de la început, care ar putea dăuna succesului.
Pentru evitarea unor astfel de situații nedorite, persoanele interesate pot lua în considerare sfaturi ale specialiștilor în domeniul afacerilor sau chiar ale persoanelor care au dezvoltat deja un astfel de business:
- În mod obligatoriu debutul afacerii trebuie să înceapă cu o etapă de informare și planificare. Banii nu trebuie investiți până nu există probabilitatea maximă de recuperare a acestora și de generare a unui profit. Câteva săptămâni de identificare a informațiilor utile nu reprezintă timp pierdut, ci pun bazele unei afaceri de succes;
- Pentru finanțarea afacerilor de acest tip se recomandă utilizarea unor fonduri nerambursabile sau a unor programe de sprijin pentru oamenii de afaceri începători. Statul român și Uniunea Europeană oferă numeroase oportunități de finanțare a unor astfel de businessuri, ceea ce asigură un avantaj competițional față de persoanele care au utilizat banii lor sau au făcut împrumuturi costisitoare la bănci;
- Pentru începători se recomandă pornirea unei afaceri de dimensiuni reduse, ce necesită o investiție minimă. Elementul este util în cazul eșecului, pierderea putând fi mai ușor suportată. O recomandare în acest sens este reprezentată de deschiderea unei spălătorii de tip self service, existând chiar posibilitatea achiziționării unei francize ce oferă un punct de început foarte util persoanelor care nu au experiență în domeniu;
- Nu se vor utiliza echipamente casnice, pentru că acestea nu sunt destinate unei utilizări frecvente și nici nu dau rezultate perfecte de fiecare dată;
- Pentru atragerea clienților pot fi oferite servicii suplimentare, cum ar fi spălarea încălțămintei sau repararea pieselor de îmbrăcăminte.
Așadar, înființarea unei afaceri de tip spălătorie de haine reprezintă o bună modalitate de dezvoltare a unui business de succes, cu potențial maxim de creștere și care poate oferi un profit însemnat.
Surse foto: unsplash.com.